Tłuszcz – niechciany sojusznik

A po co nam w diecie tłuszcze? Zwykle słyszy się, że są niezdrowe i raczej trzeba ich unikać. Ale czy każdy tłuszcz jest niezdrowy? Oto krótka charakterystyka:

A do czego służą organizmowi tłuszcze (te z diety)?

  • Są niezbędne do prawidłowej budowy komórek organizmu
  • W nich rozpuszczają się witaminy A, D, E i K a także związki aromatyczne (obecne np. w przyprawach)
  • usprawniają działanie przewodu pokarmowego, gdyż ułatwiają odczuwanie smaku, połykanie pokarmu, wydłużają czas trawienia, co wpływa na lepsze wykorzystanie składników pokarmowych
  • wpływają na działanie układu krążenia: nasycone- negatywnie, nienasycone, zwłaszcza wielonienasycone bardzo pozytywnie
  • są ważne przy zachowaniu odpowiedniego stanu skóry i włosów

 

Trzeba też wiedzieć, że bardzo łatwo zniweczyć prozdrowotne właściwości tłuszczu poprzez:

  • niewłaściwe przechowywanie (w miejscach nasłonecznionych),
  • niewłaściwe zastosowanie (smażenie na tłuszczach, które się do tego nie nadają- masło, olej lniany),
  • niewłaściwe przetwarzanie (margaryny z izomerami trans) [1].

Wszystkie te zabiegi powodują, że w tłuszczu powstają substancje szkodliwe dla zdrowia. Należą do nich wolne rodniki czy izmoery trans. Twój organizm potrafi obronić się przed nimi, ale do czasu. Gdy styl życia i dieta funduje regularne dostawy np. wolnych rodników system obrony przestaje działać, a Ty jesteś narażony/a na różne skutki ich działania (np. przyśpieszenie procesów starzenia). Jeśli chodzi o izomery trans liczne obserwacje fachowców wykazały, że istnieje zależność między spożywaniem źródeł izomerów trans a zwiększonym ryzykiem rozwoju alergii, chorób serca czy nowotworów [2]. Brrr!

A co dobrego dają tłuszcze? Okazuje się, że więcej niż się słyszy na co dzień. Bez odpowiedniej ilości tłuszczu w diecie niemożliwa byłaby prawidłowa budowa komórek czy też synteza hormonów. Dlatego też tłuszcz odpowiedniego rodzaju jest niezbędny do pracy układu pokarmowego, nerwowego, krwionośnego… A jakie tłuszcze wybierać? Najlepiej nienasycone. Okazuje się, że jeżeli często jadasz ryby, olej lniany i rzepakowy oraz pestki czy orzechy to należysz do tej grupy szczęśliwców, u których ryzyko nowotworów czy chorób serca jest znacznie niższe. Co więcej tłuszcze z tych źródeł wpływają na usprawnienie działania mózgu i układu nerwowego ( mniejsze ryzyko depresji czy nawet schizofrenii), układu odpornościowego, rozrodczego oraz dobrego stanu skóry [3].

Dlatego w daniach od KIK często przyjemnie chrupią wszelkiej maści pestki i orzechy, a do przygotowania potraw używamy także oleju lnianego (tylko na zimno) czy rzepakowego. Za sprawą naszej Pani Dietetyk dbamy również o to, aby w Twoim codziennym jadłospisie znalazła się odpowiednia ilość poszczególnych tłuszczów, w zależności od Twoich indywidualnych potrzeb.

Pieczołowicie dbamy o Twoje zdrowie- zawsze w praktyce.

Tekst został opracowany na podstawie:

[1] D. Włodarek, E. Lange, L. Kozłowska, and D. Głąbska, “Dietoterapia,” Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2014. .

[2] V. Dhaka, N. Gulia, K. S. Ahlawat, and B. S. Khatkar, “Trans fats—sources, health risks and alternative approach – A review,” J. Food Sci. Technol., vol. 48, no. 5, pp. 534–541, Oct. 2011.

[3] N. D. Riediger, R. A. Othman, M. Suh, and M. H. Moghadasian, “A Systemic Review of the Roles of n-3 Fatty Acids in Health and Disease,” J. Am. Diet. Assoc., vol. 109, no. 4, pp. 668–679, 2009.